ایران و ازبکستان

کارشناس فوتبال ایران گفت: اینکه بگوییم تیم ملی با وجود ۱۰ نفره شدن به ازبکستان نباخت یک برداشت بازاری است.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور درباره تساوی بدون گل دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل ازبکستان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، اظهار داشت: نوع فوتبالی که ازبک‌ها بازی می‌کردند از فوتبال تیم ملی ما ۳-۲ درجه عقب‌تر است. در مسائلی مثل عبور یک در مقابل یک، نزدیک شدن به محوطه جریمه با تعداد نفرات زیاد و در هوش فردی برای اجرای خلاقیت، ۲ کلاس از ما پایین‌تر هستند.وی افزود: از داشتن مهره‌هایی با سابقه بازی در سطح کلاس جهانی، ۴ کلاس از ما عقب‌تر هستند. در شرایطی که در آرایش و درک صحیح از سیستم کم و بیش با ما برابرند. ما هم درک صحیحی از سیستم نداریم. در تمام پست‌ها از لحاظ جسمانی از ما عقب‌تر بودند. همانگونه که تیم ما از لحاظ سرعت عبور از حریف پیش بود.

برخی بازیکنان از ابتدا مثل بازی با ازبکستان بازی می‌کردند به اروپا نمی‌رفتند

کارشناس فوتبال ایران اضافه کرد: اتفاقی که در تیم ملی رخ داده، یک مسئله خیلی دقیق و ظریف است. مسئولان تیم و در راس آن سرمربی و کادرفنی باید به آن توجه کنند. فوتبالی که بچه‌های تیم ملی برای بازی در این تیم تعریف می‌کنند، فوتبالی نیست که برای باشگاه خود تعریف می‌کنند. نوع بازی‌ای که در درون تیم ملی ارائه می‌شود همان بازی نیست که در باشگاه ارائه می‌شود. مثال‌های زیادی هم وجود دارد که درست نیست بگوییم. چراغپور در پاسخ به اینکه آیا آنها در باشگاه بیشتر از تیم ملی مایه می‌گذارند، گفت: صحبت من درباره مایه گذاشتن نیست بلکه درمورد گونه بازی است که ارائه می‌دهند. شکل نمایششان همانی نیست که به خاطرش به اروپا رسیده‌ و سال‌ها در این قاره بازی کرده‌اند. اگر از همان ابتدا به این شکل بازی می‌کردند، هرگز از ایران بیرون نمی‌رفتند. این فوتبال نیست بلکه یک جورهایی جنس شبیه به فوتبال را ارائه می‌دهند.

مقابل ازبکستان من درآوردی بازی کردیم

وی اضافه کرد: دلایل این موضوع نیز به آنالیز روانی تیم بازمی‌گردد. اگر داور مقداری بیشتر سخت‌گیری می‌کرد ممکن بود سامان قدوس هم مقابل ازبکستان اخراج شود. گرفتن و زدن آخرین مهاجم پا به توپ حریف، اخراج دارد. در نتیجه چیزی که از تیم ملی باقی ماند، ارائه فوتبال من درآوردی از طرف بازیکنان است. آیا چنین فوتبالی از تیم ملی می‌خواهید؟ آیا باید مطبوعات فقط کسب تساوی با وجود ۱۰ نفره شدن را بزرگ کنند؟ چرا تا وقتی ۱۱ نفره بودیم، عملکرد تیم را بررسی نمی‌کنید؟

مالکیت توپ ما پس از اخراج حردانی انفرادی بود نه با پاس‌های متوالی

چراغپور درباره روان‌تر بازی کردن تیم ملی پس از اخراج صالح حردانی، توضیح داد: پس از آن اخراج تغییراتی در تفکرات تیم ملی انجام شد و بازیکنانی به زمین آمدند که مالکیت توپ را به صورت انفرادی حفظ کردند. درحالی که مالکیت یک تیم به صورت تواتر پاس تعریف می‌شود. شنیدم چند جا می‌گویند تیم ملی با اخراج حردانی، روان‌تر بازی کرد. دلیل این موضوع این است که علی قلی زاده وقتی توپ را می‌گیرد، اگر ۱۰ نفر هم چپ و راستش فرار کنند پاس نمی‌دهد. خودش به چپ و راست می‌رود، می‌چرخد یا به عمق می‌زند. سپس به نفر بعدی پاس می‌دهد.وی ادامه داد: اینکه با حرکات انفرادی توپ دست ما می‌ماند، گونه‌ای از روان شدن هست اما ریلکسیشن است. به همین دلیل امیر قلعه‌نویی لب خط داد می‌زد که "بدهید و بگیرید" یا با عجله به حمله نروید. ابزار این کار هم نفراتی هستند که توپ را خودشان نگه دارند. وقتی علی قلی‌زاده و مهدی قائدی به زمین آمدند با تسلط خود روی توپ، مقداری از فشار حریف را کم کردند.

در نیمه اول از ازبکستان ترسیده و کج زیرتوپ می‌زدیم

تحلیلگر فوتبال تصریح کرد: نمی‌دانم در کنار تیم ملی یک روانشناس وجود دارد یا خیر. اگر پزشک ذهنی و روانی در تیم هست، باید بداند ما در نیمه اول از ازبکستان ترسیده بودیم. عادی زدن زیرتوپ به سمت زمین حریف را انجام نمی‌دادیم و بکش زیرش‌هایمان به اوت می‌رفت. به نوعی پایشان کج زیر توپ می‌رفت. فوتبال تیم ملی مثل تیم‌های لیگ ۲ و دسته اول شده بود. اگر مطبوعات آنالیزور داشته و برای خودش فوتبال را تعریف کند، متوجه می‌شوید چند توپ را یک ضرب و بی‌هدف زدیم.

نباختن به ازبکستان با وجود ۱۰ نفره بودن یک برداشت بازاری است

چراغپور افزود: این مدل فوتبال، تیم ملی را از قیافه انداخت. این تیم مثل یک نقاشی می‌ماند. ممکن است چشم نقاشی شده، یک میلی‌متر چپ و راست باشد یا یک میلی‌متر ابرویش کج باشد اما دیگر نباید ابرو را روی چشم کشید. این که دیگر تصویر فوتبال نیست. برداشت بازاری از موضوع است که ۱۰ نفره به ازبکستان نباختیم. دیدم یک رسانه زده بود تیم ازبک ۱۰ نفره هم حریف ایران نشد.

برخی بازیکنان ۶۰ درصد خودشان باشند قطر را می‌بریم

وی درباره دیدار بعدی تیم ملی مقابل قطر، توضیح داد: قطر از لحاظ فوتبالی به ویژه در بخش دفاعی خام است. درحالیکه ازبکستانی‌ها در فوتبال خودشان پخته بودند. هرچند در کلاس فوتبال پایین هستند. اگر برخی بازیکنان ما ۶۰ درصد فوتبال باشگاهی خود را برای تیم ملی به نمایش بگذارند، قطعا این تیم را می‌بریم ولی باید خواهش کنیم خودشان را زمین نیندازند یا داور را فریب ندهند. از آنها می‌خواهیم فوتبال خودشان را بازی کنند.

مبنای آنالیز پروسه دفاع گل نخوردن یک تیم نیست

کارشناس فوتبال درمورد اینکه امیر قلعه‌نویی مدعی است گل نخوردن در چهار بازی اخیر نشان می‌دهد ساختار دفاعی خوبی داریم، عنوان کرد: برای تحلیل پروسه دفاع، باید آمار تلاش‌هایی که منجر به موقعیت می‌شود از بازی دربیاوریم. باید دید چند بار دفاع ما شکافته شد یا بدلیل ناتوانی تکنیکی حریف، توپ گل نشد. اگر ۲ صحنه‌ای که ضربات ازبک‌ها از تیر یک زدند و از کنار تیر ۲ به اوت رفت یا موقعیتی که بازیکن حریف بین مدافعان ما با سر زد را بررسی کنند، دیگر آنالیزشان بر مبنای گل نخوردن نیست. مبنای آنالیز ساختار دفاعی گل نخوردن نیست بلکه شکافته نشدن دفاع است.چراغپور خاطرنشان کرد: مربیان بزرگ دنیا مثل گواردیولا پس از ایجاد یک شکاف در دفاع تیمشان، تغییرات عمده به وجود آورده و حتی در مصاحبه خود می‌گویند انتظار نداشتیم چنین شکافی در دفاع تیم من ایجاد شود. امروز فرصت‌های حریف گل نشد، شاید بازی بعدی ناگهان ۳ گل خوردیم. باید دید دلیل شکاف خط دفاعی یا ایجاد فاصله نامعقول بین ۲ مدافع میانی را بررسی کرده یا دید چرا دفاع مرکزی راست پشت دفاع مرکزی چپ یا برعکس نمی‌روند و همدیگر را پوشش نمی‌دهند؟

بر سر زدن ماشاریپوف یعنی نباید بگوییم دفاع ما خوب کار کرد

وی اضافه کرد: چرا نمی‌بینیم هر مدافعی دریبل بخورد باید خودش دنبال طرف برود و پوشش رعایت نمی‌شود؟ در همان صحنه‌ای که سامان قدوس خود را روی مهاجم حریف پرت کرد و ممکن بود پای بازیکن ازبک به صورت یا دندانش برخورد کند، چه کسی پشت سامان بود؟ اگر دفاع وسط راست پشت قدوس بود، او به آن شکل دفاع می‌کرد؟ چرا کیفیت‌ها را نمی‌بینیم و فقط کمیت‌ها را می‌بینیم. کارشناس فوتبال گفت: خدا را صد هزار مرتبه شکر که گل نخوردیم اما چرا نباید ببینیم ماشاریپوف پس از خراب کردن آن فرصت چندین بار بر سر خودش زد و فهمید چه قدر ضربه‌اش را بد زده است.؟ وقتی با هدر داد آن فرصت ۲ دستی بر سر خودش می‌کوبد دیگر ما نباید بگوییم دفاع ما خوب کار کرد. آیا این حرف منطقی و علمی است.

قلعه‌نویی نباید کنار خط تنها باشد

چراغپور اضافه کرد: امیر قلعه‌نویی نباید تنها کنار خط بایستد. یک نفر از روی نیمکت بلند نمی‌شود تا چیزی به این بنده خدا بگوید. درحالیکه کمک‌های مربیانی مثل گواردیولا، آرتتا، پسر آنچلوتی، یورگن کلوپ چپ و راست لب خط با آنها حرف می‌زنند. هرکس روی نیمکت نشسته یک مورد را به قلعه‌نویی بگوید شرایط خیلی بهتر خواهد شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
    0 0
    خیلی هم خوب بودن. بسوزه پدر حسادت و بخل و عناد
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
    0 0
    جنابعالی اگر کارشنا س هستی چرا نه تیمی داری نه افتخاری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس